L'ACCENTUACIÓ
2. Accentua, si cal, les següents paraules agudes.
això espès valuós pastís ningú París camió
entén entrepà traspàs pastós safrà calcetí fadrí
remei heroi racó Dublín confon boirós arròs
3. Totes les paraules següents són planes, accentua les que calga
màxim místic fràgil artístic àgil mínim dòcil
únic informàtic tòrax òptim esplèndid símbol àrab
néctar capsa filòleg màxim cadena jeroglífic closca
4. Totes les paraules són esdrúixoles, accentua-les.
òptica església època sandàlia cerimònia Xàtiva
anècdota fórmula dièresi gràcia Sirià bústia
pólvora audiència notícia Cantàbria ràpida Clàudia
5. Posa accent a les següents paraules.
Maria capaç plàtan aní anava Ramon barnús
meló anares anàvem Adrià òrgan elegància anà
anàveu Òscar nàixer anàrem anaven econòmic Martí
córrer telèfon anàreu aniràs anirien conèixer aniria
6. Accentua aquestes paraules compostes i derivades
despús-ahir socioeconòmic ingènuament grecoromà
despús-demà fisicoquímic fantàsticament sud-africà
ràpidament cientificotècnic inútilment afroamericà
7. Localitza en aquesta sopa de lletres paraules esdrúixoles.
T
|
E
|
C
|
N
|
I
|
C
|
A
|
V
|
R
|
R
|
R
|
A
|
D
|
T
|
I
|
L
|
L
|
R
|
T
|
A
|
H
|
I
|
A
|
E
|
O
|
A
|
L
|
L
|
O
|
I
|
H
|
P
|
E
|
N
|
E
|
I
|
C
|
E
|
P
|
S
|
E
|
I
|
P
|
M
|
I
|
A
|
P
|
O
|
E
|
E
|
S
|
A
|
R
|
U
|
L
|
T
|
F
|
P
|
A
|
E
|
R
|
H
|
E
|
L
|
L
|
T
|
N
|
I
|
B
|
A
|
C
|
A
|
M
|
R
|
A
|
C
|
E
|
L
|
L
|
A
|
O
|
K
|
S
|
L
|
I
|
E
|
B
|
A
|
C
|
K
|
E
|
I
|
O
|
C
|
A
|
R
|
I
|
C
|
I
|
A
|
T
|
A
|
I
|
E
|
H
|
M
|
M
|
A
|
C
|
M
|
I
|
R
|
A
|
C
|
G
|
E
|
L
|
N
|
L
|
R
|
A
|
D
|
I
|
X
|
O
|
A
|
U
|
L
|
A
|
I
|
R
|
L
|
E
|
L
|
A
|
T
|
F
|
T
|
E
|
L
|
L
|
P
|
I
|
N
|
L
|
E
|
I
|
D
|
A
|
T
|
P
|
U
|
S
|
I
|
L
|
L
|
R
|
I
|
L
|
L
|
U
|
N
|
I
|
O
|
J
|
V
|
P
|
E
|
R
|
C
|
O
|
L
|
O
|
N
|
I
|
A
|
S
|
C
|
A
|
H
|
R
|
O
|
L
|
T
|
M
|
G
|
A
|
H
|
D
|
F
|
B
|
N
|
I
|
I
|
L
|
S
|
M
|
O
|
E
|
R
|
A
|
L
|
L
|
I
|
C
|
S
|
O
|
D
|
F
|
A
|
J
|
A
|
M
|
A
|
N
|
E
|
G
|
A
|
T
|
G
|
H
|
V
|
T
|
E
|
I
|
-Tècnica, espècie, carícia, colònia, mànega, república, molèstia, Dénia, ciència, memòria, historia.
8. Fes un rodolí a la síl·laba tònica dels següents mots i classifica’ls a la graella
ESDRÚIXOLES
| PLANES | AGUDES |
mèdul·la
olimpíada
línier
aurèola
diòptria
Cleópatra
Etiòpia
elèctrode
període
| vèncer merèixer intèrfon púding atmosfera saxòfon leucòcit míssil tèxtil vertigen rèptil torticoli zodíac amoníac còrrer omòplat | basquetbol elit timpà xandall avar oceà pivot conclau tiquet xiclet policrom sinó filantrop ciclop futbol hoquei esperit |
1. Escolta la cançó Corren del grup Gossos, completa els buits i posa l’accent gràfic i diacrític on calga.
És tard, no sé quina hora és però és fosc fa estona. És fàcil veure que no hi ets
ni un paper, ja poc importa.
Poso els peus a terra, vull caminar,
necessito despertar en un dia radiant
ni un paper, ja poc importa.
Poso els peus a terra, vull caminar,
necessito despertar en un dia radiant
Encara em queda temps per descobrir
tot allò que m’he amagat i que no m’he volgut dir.
Corrren, corren pels carrers corren
paraules que no s’esborren,
imatges que no se’n van.
i ploren, ploren pels carrers ploren
com gotes d’aigua s’enyoren
aquells que ja no es veuran.
Difícil descobrir qui sóc avui
una gota em cau mentres una altra em treu la set
plou i fa sol alhora tum bala bala tum bala bala
que m’apuntava a la meva, jo mateix em disparava
raig de llum, il·lumina’m, treu-me el fum
una revolució dins meu que seudiexo i es transforma
no, no,no,no,no,no s’esborren
em conformo amb mirar-me
mirar-me d’endins cap enfora
On puc anar-te a buscar?
Nena, no és broma,
hauria d’haver estat diferent
però en un moment s’han tancat les portes.
tot allò que m’he amagat i que no m’he volgut dir.
Corrren, corren pels carrers corren
paraules que no s’esborren,
imatges que no se’n van.
i ploren, ploren pels carrers ploren
com gotes d’aigua s’enyoren
aquells que ja no es veuran.
Difícil descobrir qui sóc avui
una gota em cau mentres una altra em treu la set
plou i fa sol alhora tum bala bala tum bala bala
que m’apuntava a la meva, jo mateix em disparava
raig de llum, il·lumina’m, treu-me el fum
una revolució dins meu que seudiexo i es transforma
no, no,no,no,no,no s’esborren
em conformo amb mirar-me
mirar-me d’endins cap enfora
On puc anar-te a buscar?
Nena, no és broma,
hauria d’haver estat diferent
però en un moment s’han tancat les portes.
2. Posa l’accent gràfic i diacrític on calga.
No té més remei que pagar el que deu.
Ha portat els béns a pasturar.
El meu germà sol passejar pel camp totes les vesprades.
Em fan mal tots els ossos.
No té mai temps per a mi.
De son que tinc em fan mal els ulls.
No se com pots suportar-ho.
Jo sóc el major dels germans i he deixat el cotxe més net.
He vingut pel camí vell.
Si vénen prompte, acompanya’ls a vore si ho vens tot.
3. Escriu una frase amb cada grup de paraules.
Mòlta: el tractor mòlta el gra de blat amb velocitat.
Molta: Aquest any hi havia molta recol·lecta de raïm.
Dóna: El profesor em dòna la nota del examen el dimecres.
Sòl: El sól del pati esta tot mullat.
Móra: al meu germà li encanten les móres.
Mà: M'he trencat la mà hui al institut
Mèu: Quan el meu gat és trist no fa mèu.
Són: són 35 a clase de música.
Bóta: La bóta de vi sol ser per a portar penjada.
4. Posa els accents gràfics i diacrítics.
Lluís va fer els exàmens la mar de bé.
Tot aquell vi no cabrà en una sola bóta.
A l’època grega estava ple de déus, deesses i semidéus.
No dónes res aquelles pobres dones.
És el millor amic que tinc.
A l’ós panda li han trencat un os de la mà dreta.
Pel que veig, el que volen és prendre’t el pèl.
Jo sé qui ho ha fet.
El sòl de casa té fulles grogues pintades.
Tu véns ací i sé que vens més café molt que malta.
No hay comentarios:
Publicar un comentario