viernes, 27 de noviembre de 2015

L'accentuació


L'ACCENTUACIÓ

 
 
 
 
2. Accentua, si cal, les següents paraules agudes.

això            espès            valuós            pastís            ningú            París           camió
entén         entrepà         traspàs            pastós           safrà            calcetí          fadrí
remei         heroi             racó                 Dublín           confon          boirós          arròs  


3. Totes les paraules següents són planes, accentua les que calga 
 
màxim            místic            fràgil            artístic            àgil            mínim         dòcil
únic                informàtic      tòrax            òptim             esplèndid   símbol        àrab
néctar             capsa            filòleg           màxim           cadena      jeroglífic      closca   
 
          
4. Totes les paraules són esdrúixoles, accentua-les.
 
òptica            església            època            sandàlia            cerimònia         Xàtiva
anècdota        fórmula            dièresi           gràcia               Sirià                 bústia
pólvora          audiència          notícia          Cantàbria          ràpida              Clàudia

5. Posa accent a les següents paraules.
 
Maria            capaç               plàtan            aní           anava            Ramon         barnús
meló             anares             anàvem         Adrià        òrgan            elegància     anà
anàveu         Òscar               nàixer            anàrem    anaven          econòmic    Martí
córrer           telèfon              anàreu          aniràs       anirien          conèixer       aniria

6.  Accentua aquestes paraules compostes i derivades 
 
despús-ahir             socioeconòmic            ingènuament            grecoromà
despús-demà          fisicoquímic                 fantàsticament         sud-africà
ràpidament              cientificotècnic            inútilment                 afroamericà  

 

 

7. Localitza en aquesta sopa de lletres paraules esdrúixoles.
 
T
E
C
N
I
C
A
V
R
R
R
A
D
T
I
L
L
R
T
A
H
I
A
E
O
A
L
L
O
I
H
P
E
N
E
I
C
E
P
S
E
I
P
M
I
A
P
O
E
E
S
A
R
U
L
T
F
P
A
E
R
H
E
L
L
T
N
I
B
A
C
A
M
R
A
C
E
L
L
A
O
K
S
L
I
E
B
A
C
K
E
I
O
C
A
R
I
C
I
A
T
A
I
E
H
M
M
A
C
M
I
R
A
C
G
E
L
N
L
R
A
D
I
X
O
A
U
L
A
I
R
L
E
L
A
T
F
T
E
L
L
P
I
N
L
E
I
D
A
T
P
U
S
I
L
L
R
I
L
L
U
N
I
O
J
V
P
E
R
C
O
L
O
N
I
A
S
C
A
H
R
O
L
T
M
G
A
H
D
F
B
N
I
I
L
S
M
O
E
R
A
L
L
I
C
S
O
D
F
A
J
A
M
A
N
E
G
A
T
G
H
V
T
E
I
 
 
-Tècnica, espècie, carícia, colònia, mànega, república, molèstia, Dénia, ciència, memòria, historia.
 
 
8. Fes un rodolí a la síl·laba tònica dels següents mots i classifica’ls a la graella
 
 
 
ESDRÚIXOLES

PLANES

AGUDES
 
dul·la
olimada
nier
auola
diòptria
Cleópatra
Etiòpia
elèctrode
peode
 
 
 

vèncer
merèixer
intèrfon
ding
atmosfera
safon
leucit
míssil
tèxtil
vertigen
rèptil
torticoli
zoac
amoac
còrrer
oplat
 

basquetbol
elit
tim
xandall
avar
oceà
pivot
conclau
tiquet
xiclet
policrom
si
filantrop
ciclop
futbol
hoquei
esperit
 
 
 
 
 
1.  Escolta la cançó Corren del grup Gossos, completa els buits i posa l’accent gràfic i diacrític on calga.
                                                                                      
És tard, no sé quina hora és però és fosc fa estona. És fàcil veure que no hi ets
ni un paper, ja poc importa.

Poso els peus a terra, vull caminar,
necessito despertar en un dia radiant
Encara em queda temps per descobrir
tot allò que m’he amagat i que no m’he volgut dir.

Corrren, corren pels carrers corren
paraules que no s’esborren,
imatges que no se’n van.

i ploren, ploren pels carrers ploren
com gotes d’aigua s’enyoren
aquells que ja no es veuran.

Difícil descobrir qui sóc avui
una gota em cau mentres una altra em treu la set

plou i fa sol alhora tum bala bala tum bala bala
que m’apuntava a la meva, jo mateix em disparava
raig de llum, il·lumina’m, treu-me el fum
una revolució dins meu que seudiexo i es transforma

no, no,no,no,no,no s’esborren
em conformo amb mirar-me
mirar-me d’endins cap enfora

On puc anar-te a buscar?
Nena, no és broma,
hauria d’haver estat diferent
però en un moment s’han tancat les portes.
 
 
2. Posa l’accent gràfic i diacrític on calga.
 
No té més remei que pagar el que deu.
Ha portat els béns a pasturar.
El meu germà sol passejar pel camp totes les vesprades.
Em fan mal tots els ossos.
No mai temps per a mi.
De son que tinc em fan mal els ulls.
No se com  pots suportar-ho.
Jo sóc el major dels germans i he deixat el cotxe més net.
He vingut pel camí vell.
Si vénen prompte, acompanya’ls a vore si ho vens tot.
 
 
3. Escriu una frase amb cada grup de paraules.
 
Mòlta: el tractor mòlta el gra de blat amb velocitat.
Molta: Aquest any hi havia molta recol·lecta de raïm.
Dóna: El profesor em dòna la nota del examen el dimecres.         
Sòl: El sól del pati esta tot mullat.
Móra: al meu germà li encanten les móres.
Mà: M'he trencat la mà hui al institut       
Mèu: Quan el meu gat és trist no fa mèu.
Són: són 35 a clase de música.
Bóta: La bóta de vi sol ser per a portar penjada.
 
 

4.    Posa els accents gràfics i diacrítics.
 
Lluís va fer els exàmens la mar de .
Tot aquell vi no cabrà en una sola bóta.
A l’època grega estava ple de déus, deesses i semidéus.
No dónes res aquelles pobres dones.
És el millor amic que tinc.
A l’ós panda li han trencat un os de la dreta.
Pel que veig, el que volen és prendre’t el pèl.
Jo qui ho ha fet.
El sòl de casa fulles grogues pintades.
Tu véns ací i que vens més café molt que malta.     
 
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario